Rola komunikatu reklamowego, a cykl życia produktu

Komunikat reklamowy publikuje i przesyła informację jaką autor chciałby przekazać odbiorcy. Zwykle chodzi o przekonanie do podjęcia zakupu określonego produktu bądź usługi czy tez popierania określonych spraw bądź idei.

Analiza cyklu życia produktu ułatwia kierowanie jego rozwojem. Typowy cykl życia produktu składa się z czterech etapów:

  • Wprowadzenie na rynek;
  • Wzrost sprzedaży;
  • Dojrzałość rynkowa;
  • Schyłek życia.

W związku z tym promocja oraz reklama dostosowywane są do odpowiednich etapów cyklu życia produktu. Komunikat reklamowy na każdym z etapów będzie przekazywał inną treść oraz informację na temat promowanego wyrobu. Jego charakter jest zazwyczaj perswazyjny tzn. nakłaniający do określonych czynności lub działań.

            W pierwszym etapie cyklu życia produktu tzn. wprowadzaniu produktu na rynek, komunikat reklamowy odgrywa bardzo ważną rolę. Przede wszystkim jego zadaniem jest informowanie nabywców o zaletach produktu, o fakcie pojawienia się nowości na rynku oraz dokładne przedstawienie go. Poza tym powinien również nakłaniać do zakupu i osobistego zapoznania się z produktem. Dzięki treści jaką przekazuje komunikat nabywca powinien zrozumieć, że produkt ten został stworzony dokładnie po to, aby zaspokoić jego potrzeby i pragnienia. Na tym etapie koszty ponoszone na promocję i reklamę są najwyższe w porównaniu z innymi etapami.

            Na etapie wzrostu sprzedaży produkt zaczyna obejmować coraz większy obszar rynku. Następuje intensywny wzrost sprzedaży. Zysk wzrasta, a następnie zaczyna powoli spadać. Z kolei wydatki na promocję i reklamę produktu są niższe. Na rynku pojawia się konkurencja. Dlatego ważne jest by zdobyć lojalność wśród nabywców. Zadaniem komunikatu reklamowego na tym etapie jest przekonanie nabywców, że to właśnie produkt tej firmy jest najlepszy. Jego treść powinna przekazywać wszelkie wprowadzone zmiany na korzyść konsumenta oraz powinna nakłaniać do pozostania właśnie przy tej marce. Istotne staje się pozyskanie lojalnych klientów. Słabe strony produktu powinny zostać wyeliminowane. Wraz ze wzrostem sprzedaży maleją koszty poniesione na produkcję oraz promocję i reklamę. Jeżeli produkt zostanie zaakceptowany przez potencjalnych nabywców, przedsiębiorstwo może obniżyć cenę produktu, co spowoduje, że konkurenci zrezygnują z wejścia na rynek.

            O dojrzałości produktu mówi się w sytuacji, gdy sprzedaż osiąga najwyższy poziom i zaczyna powoli spadać. Konkurenci obniżają ceny, a nabywcy kierują swoją uwagę na inne produkty. Etap ten może trwać tak długo dopóki na rynku nie pojawi się ulepszona i bardziej nowoczesna wersja produktu. Koszty promocji i reklamy zaczynają wzrastać. Producent poprzez reklamę i promocję próbuje zyskać lojalność klientów, która na tym etapie jest dla niego najważniejsza. Komunikat reklamowy ma na celu poinformowanie nabywców o nowych funkcjach produktu, modyfikacji jego cech, stylu bądź jakości. Producenci próbują znaleźć nisze rynkowe, duże nakłady przeznaczają na badania i rozwój produktu. Próbują unowocześnić produkt, wymyślają mu coraz to nowsze zastosowania.

            Z kolei schyłek życia produktu polega na stopniowym jego wycofywaniu z rynku. Powodem tego jest zwykle pojawienie się nowych technologii, trendów w społeczeństwie czy też zmian preferencji nabywców. Promocja i reklama traci wtedy na znaczeniu jednak może przyczynić się do spowolnienia spadku sprzedaży. 

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

Brelok, czyścik do ekranu, stojak na telefon

Brelok, czyścik do ekranu, stojak na telefon

Cena: 1,71 zł

Gifts and presents

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.