Mechanizmy prowokacji w reklamie

Mechanizmy reklamy są to działania, które mają zwrócić uwagę konsumenta na reklamowany produkt, usługę, markę. A co to takiego prowokacja? W słowniku języka polskiego prowokację określono jako działanie lub jego efekt mające na celu zaszokowanie kogoś, wywołanie w kimś jakichś emocji lub niekontrolowanych zachowań.
Konsumenci są zmęczeni nadmiarem reklam, dlatego producenci wykorzystują prowokację w promocji swoich produktów. Szokowanie i zaskakiwanie odbiorców jest jednym z elementów prowokacji. Nosi ono nazwę shockadvertisingu. Społeczeństwo uodparnia się na tradycyjną reklamę więc reklamodawcy wykorzystują w swoich działaniach inne metody, nierzadko kontrowersyjne. Prowokacja często powoduje zaciekłe dyskusje wśród jej odbiorców. Występuje również w postaci skandalu. Nie ważne jest w jaki sposób promuje produkt. Najważniejszy jest rozgłos oraz zauważalność firmy i jej produktów. W celu zwiększenia oddziaływania prowokacji reklama odwołuje się do przemocy, tragizmu, erotyzmu, rasizmu bądź nietolerancji.
Stosując prowokację nie wolno przekroczyć pewnej cienkiej granicy, gdyż grozi to utratą reputacji marki. Przykładem może być reklama gry komputerowej „Gladiator”, gdzie napisy reklamowe przedstawiały ją jako „najbardziej krwawą grę wszechczasów. W kampanii zostały wykorzystane pojemniki z farbą imitującą krew, która miała ściekać z bilbordów reklamowych. Po kilku dniach władze Wielkiej Brytanii nakazały usunięcie pojemników z farbą. Z kolei firmę czeka proces sądowy. Mimo wszystko reklama przyniosła pewne korzyści. Zwolennicy tego typu gier z pewnością zdążyli zauważyć, iż na rynek została wprowadzona nowa gra.
W reklamach często można spotkać motywy erotyczne. Specjaliści od reklamy uznają, że promowanie produktu poprzez erotyczne doznania jest bardzo skuteczne. Plakaty i bilbordy z roznegliżowanymi modelkami i modelami to już standard w naszym społeczeństwie. Przykładem są kontrowersyjne reklamy Calvina Kleina. Jedna z nich przedstawia młodych ludzi namiętnie całujących się na starej kanapie. Osoby te mają na sobie jedynie jeansy. Branża reklamowa odrzuca wszelkie normy obyczajowe oraz kulturowe. Nierzadko balansuje również na granicy dobrego smaku. Nikt nie zastanawia się nad tym, że odbiorcami reklamy mogą być dzieci.
Obecnie twórcy reklam celowo starają się szokować. W swoich reklamach zawierają treści perwersyjne i pornograficzne, nie zwracając uwagi na zasady etyki, które powinny obowiązywać w tym biznesie. Reklama czasem bywa wulgarna i demoralizująca. Dziś głównym celem shockadvertisingu jest przebicie się przez ogrom reklam, często podobnych do siebie, a także wyróżnienie się spośród firm konkurencyjnych. Autorzy reklam opierają się na emocjach odbiorców oraz przełamują kolejne tematy tabu.
Specjaliści od reklamy szokują także w kampaniach społecznych. Wykorzystują ten przekaz, aby zmotywować społeczeństwo do określonych działań lub zachowań. Za przykład może posłużyć wywołująca dreszcze brytyjska kampania reklamowa, której celem było zmniejszenie ilości ciąż wśród nastolatek. Krótki spot reklamowy przedstawiał nastolatkę rodzącą na szkolnym boisku. Filmik kończy następujący tekst: „To nie to, czego się spodziewałaś. Życie nastoletniej matki też może okazać się nie tym, czego się spodziewasz”. Inną skandalizującą reklamę stworzyła francuska organizacja pozarządowa. Jej celem było zniechęcanie społeczeństwa – a przede wszystkim młodzieży – do palenia papierosów. Plakat przedstawiał młodego człowieka, klęczącego przed trzymającym go za głowę, mężczyzną. W ustach ma papierosa. Plakat został podpisano następująco: „Palenie to jak bycie niewolnikiem tytoniu”.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

TOUCAN.Długopis.

TOUCAN.Długopis

Cena od: 0,94 zł

Gifts and presents

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.