Jakie są oczekiwania zakupowe dzisiejszego klienta?

Marylin Monroe powiedziała kiedyś, że pieniądze szczęścia nie dają, zadowolenie dają dopiero zakupy. Trudno się z tym nie zgodzić, przyglądając się przemianom stylu życia i konsumpcji współczesnego społeczeństwa. Według socjologów główną cechą otaczającej nas rzeczywistości jest jej płynność i zmienność. Zmieniają się nie tylko potrzeby konsumentów. Pojawiają się też nowe dobra i usługi, które potrafią te potrzeby zaspokoić. Kim jest współczesny konsument i jakie ma oczekiwania wobec zakupów?

Rola i moc konsumenta

Dzisiejszy kupujący to osoba świadoma swojej pozycji na rynku. Wie, że może pozwolić sobie na duże wymagania wobec sprzedającego, bo towar wybiera spośród setek różnych ofert. W związku z tym, że to konsumenci kreują zapotrzebowanie na różnego rodzaju towary. To właśnie oni zaczęli dyktować warunki i tendencje na rynku, a przedsiębiorcy byli zmuszeni do tego, by podążyć za nowymi trendami i pozostać w dobrych relacjach z nabywcami. Sprzedawcy powinni nawiązać z nimi dialog i monitorować ich zmieniające się potrzeby. Powinni także zastanowić się nad tym, jak przyciągnąć i zatrzymać ich uwagę na stałe.

Moc Internetu

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że obecni konsumenci to aktywni użytkownicy Internetu. Spędzają w sieci dużo czasu i lubią korzystać z różnego rodzaju aplikacji dostępnych na smartfony. Firmy, które poszły z duchem czasu i posiadają mobilne wersje strony internetowej. Mają o wiele większe szanse na to, by klient zainteresował się ich towarem. Zatem podstawowym wymogiem dla przedsiębiorcy, który chce zwiększyć sprzedaż, jest posiadanie profesjonalnej strony internetowej. Z opcją intuicyjnego sklepu internetowego, działającego także z poziomu urządzeń mobilnych.
Internet jednak nie działa na szkodę sprzedawców stacjonarnych, jeśli ich właściciele potrafią połączyć potrzebę konsumenta na zakupy zarówno w sieci, jak i offline. Tak działa omnichannel marketing, czyli odpowiedź na potrzebę robienia zakupów za pośrednictwem kilku kanałów. Wielokrotnie zdarza się, że klient, który obejrzał w Internecie prezentację produktu, poczytał opinie innych konsumentów na temat jego użytkowania, a także porównał jego cechy i ceny u różnych dostawców, ostatecznie decyduje się na jego zakup w sklepie stacjonarnym. Poszukiwanie informacji w sieci daje konsumentowi swobodę i pozwala spędzić dowolną ilość czasu na zbieranie potrzebnych mu informacji.

Oczekiwania zakupowe dzisiejszego klienta - sklepy stacjonarne nadal są ważne, pójść i dotknąć to cel wielu konsumentów.

Czego najczęściej nie można dokonać w takim samym stopniu w sklepie czy punkcie sprzedaży. Jednak i tak wygrywa chęć zobaczenia produktu na żywo, dlatego klient wybiera się osobiście do salonu sprzedaży, aby sfinalizować transakcję. Bywa też, że po pierwszym zakupie offline klient ma już na tyle zaufanie do sprzedawcy, że kolejnych zakupów dokonuje przy użyciu sklepu internetowego.

Oczekiwania konsumentów – o tym pamiętaj!

Współcześni konsumenci lubią wygodę i cenią sobie bezpieczeństwo zakupów. Chcą kupować towary za optymalną cenę i najlepiej, gdyby były polecane przez innych użytkowników. Liczy się dla nich sprawna i uprzejma obsługa klienta i dobrze funkcjonujący serwis. Przedsiębiorca, który słucha swojego odbiorcy i stara się zapewnić mu maksimum komfortu podczas zakupów oraz docenia jego lojalność, powinien cieszyć się dużym zainteresowaniem, a jego sklep- popularnością.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.