Działania Public Relations dla firm, to nic innego jak budowanie i operowanie swoim wizerunkiem, a także tworzenie relacji z naszymi klientami i parterami w biznesie. PR kojarzy się głownie z mediami i kontaktem z dziennikarzami, jednak to tylko niewielki fragment działań, które mogą wpłynąć na nasz pozytywny obraz w oczach odbiorców. Jak wiele działań, związanych z zarządzaniem biznesem, również PR wymaga konkretnego planu, ustalenia celu i strategii na koordynację wszystkich procesów promujących nasz wizerunek. Co więcej, założenia dotyczące koncepcji budowania relacji z otoczeniem, muszą wynikać z siebie i mieć ustaloną kolejność. Poniżej znajduje się lista wskazówek, które krok po kroku wskażą kierunek działań PR, niezbędnych dla firm chcących wyróżnić się na rynku.
1. Analiza sytuacji
Aby rozpocząć jakąkolwiek aktywność, mającą zbudować relację naszej firmy z otoczeniem, najpierw to otoczenie trzeba dobrze poznać. Należy przeprowadzić badanie rynku, na którym działamy. Informacje, jakie są nam potrzebne, to między innymi analiza demograficzna naszej grupy docelowej. Pod tym określeniem kryje się naprawdę wiele treści. To kim są nasi klienci determinowane jest przez wiele czynników, dlatego należy poznać odpowiedzi na następujące pytania: jakie mają preferencje, gdzie pracują, co robią w czasie wolnym, jakiego są stanu cywilnego i jaki styl życia preferują. Jest to grupa docelowa, do której będziemy kierować nasze działania. Kolejnym wymogiem analizy rynku jest bardzo wnikliwa obserwacja naszej konkurencji i monitorowanie ich poczynań. Kiedy już wiemy na czym stoimy, możemy przejść do następnego kroku.
2. Tworzenie planu działania
Konieczne jest też stworzenie szczegółowego planu działania. Po pierwsze, musimy ustalić cel, jaki chcemy osiągnąć poprzez promowanie i zarządzanie swoim wizerunkiem. Następnie należy dowiedzieć się jakie zasoby będą nam potrzebne do realizacji tego planu i jakimi narzędziami będziemy się posługiwać. Warto też na tym etapie omówić kanały dystrybucji i komunikacji, którymi będziemy docierać do naszego otoczenia, a także wyznaczyć osobę, bądź zespół osób odpowiedzialny za koordynację tego projektu.
3. Pora, aby zaistnieć w świadomości odbiorcy
Jeśli mamy już opracowaną całą strategię i przygotowane materiały, to nadeszła chwila, w której spróbujemy dotrzeć do świadomości konsumentów naszych usług. Jak? Musimy po prostu pokazać się i skupić na sobie zainteresowanie odbiorców. Sposoby na to są różne i najlepiej jest działać wielotorowo. Czyli powinniśmy postawić na przekaz reklamowy w różnych mediach, powtarzany optymalnie często. Wsparciem dla tego typu działań będzie też skorzystanie z materiałów promocyjnych i gadżetów reklamowych. Jeśli możemy sobie na to pozwolić, pomyślmy o wystawieniu się na targach związanych tematycznie z naszą działalnością. Może być to początkowo niewielkie stanowisko, ale dzięki temu nawiążemy kontakty i przedstawimy potencjalnym klientom naszą ofertę.
4. Zacieśnij więzy
Udało nam się dotrzeć do określonej grupy klientów, posiadamy bazę kontaktów i zaczęliśmy realizować pierwsze zamówienia. Świetnie! Teraz powinniśmy skupić się na budowaniu jak najlepszych relacji z kontrahentami i jednocześnie na kreowaniu naszego pozytywnego wizerunku. Załóżmy fanpage’a naszej firmy na Facebook’u oraz na Instagramie, bądźmy obecni w mediach społecznościowych. Wchodźmy w interakcję z naszymi klientami i pokażmy się od jak najlepszej strony.
5. Pokażmy swój profesjonalizm
Pozytywny wizerunek firmy powinien być oparty przede wszystkim o profesjonalizm. Musimy teraz zadbać o to, aby nasi klienci mieli poczucie, że współpracują z fachowcami, którzy mają wiedzę o doświadczenie, w dziedzinie, którą się zajmują. To daje im poczucie bezpieczeństwa i buduje zaufanie do naszego przedsiębiorstwa. Jak to zrobić? Zapewnijmy klientom odpowiedni serwis naszych usług i pokażmy, że znamy się na tym, co robimy. Warto też zadbać o publikowanie odpowiednich treści na naszej stronie internetowej oraz na profilach naszej firmy na różnych portalach. Jeśli mamy taką możliwość, to zastanówmy się nad tym, czy możemy pozyskać ambasadorów naszej marki. Posłużmy się przykładem firmy, która produkuje przyrządy wykorzystywane w cukiernictwie. Moglibyśmy postarać się o zdobycie reprezentantów naszego brandu, wśród znanych cukierników lub kucharzy. Moglibyśmy zaproponować im nasze produkty, w zamian za promowanie ich, podczas swojej pracy. Postawmy na swoją kreatywność i szukajmy wciąż nowych dróg na budowanie pozytywnych relacji z naszym otoczeniem biznesowym.