Czy wybitnym sprzedawcą można się urodzić?

Podobno każdy z nas rodzi się z zestawem cech osobowości, które predysponują nas do podejmowania określonej pracy w przyszłości. Jednak lubimy też takie historie, w których człowiek, któremu nie dawano szans na zdobycie określonego stanowiska, swoją ciężką pracą, uporem i determinacją osiągnął sukces. A jak jest z handlowcami? Czy można zostać wybitnym sprzedawcą dzięki pilnej nauce, czy jednak wybitnym sprzedawcą trzeba się po prostu urodzić?

sprzedawca

Jest taka historyjka, opowiadana w kilku wersjach, na różnego rodzaju szkoleniach: można nauczyć kurę pływać, jednak po co, jeśli ryba zrobi to bez najmniejszego problemu? Oznacza to tyle, że rzeczywiście, o wiele łatwiej jest pracować z kimś, kto posiada do tego odpowiednie warunki. A jakie cechy ma idealny handlowiec? Według wielu ludzi to wygadanie, komunikatywność, odwaga i operatywność sprawiają, że dany człowiek ma najlepsze wyniki sprzedażowe w firmie. Do tego należy dołożyć jeszcze urok osobisty i czar, a także umiejętność „wyczucia” klienta, oraz chęć do pracy w różnym wymiarze czasowym i…mamy sukces. Oczywiście, zatrudnienie takiej osoby byłoby najprostszym rozwiązaniem i wedle naszych optymistycznych 11założeń, od tego momentu powinniśmy już tylko czekać na płynące na nasze konto banknoty i przyglądać się rosnącym wciąż słupkom z poziomem sprzedaży za dany miesiąc. Jednak nie zawsze to działa. Dlaczego?

Między innymi dlatego, że nie każdy człowiek dogada się z każdym człowiekiem. Nie każdy zestaw cech będzie trafiał do wszystkich odbiorców, podbijając ich serca i portfele. Niektórzy ludzie odbierają nadmierną pewność siebie za pychę, a sprzedażowy słowotok jest dla nich męczący. Cenią sobie za to na przykład opanowanie i uporządkowany styl pracy. Również współpracujący z handlowcem-gwiazdą pracownicy, nie zawsze odnajdują się w tej sytuacji. Sposób bycia takiej osoby niekiedy drażni innych i wywołuje niepotrzebne tarcia. Dlatego najskuteczniejsze zespoły sprzedawców złożone są z ludzi o różnorodnych cechach, które można dopasować potem do odpowiednich klientów, a atmosfera w biurze również powinna być dzięki temu spokojniejsza.

Dodatkowo nie zapominajmy o tym, jak duże znaczenie dla umiejętności handlowca będzie miało także to, co sam właściciel firmy będzie miał do zaproponowania. Szczególnie istotne są szkolenia sprzedażowe, podczas których można nauczyć się technik skutecznego docierania do klienta, ale też aktywnego słuchania i wyciągania wniosków na przyszłość. Lider zespołu powinien też monitorować zachowania jego członków i służyć radą w razie potrzeby, a także naprowadzać swoich podwładnych na odpowiednie tory zachowania. W końcu zwiększona sprzedaż jest tym, na czym zależy każdej osobie zatrudnionej w firmie.

To naprawdę normalne, że ludzie są lepsi w wykonywaniu jednych zadań, a w innych męczą się niezmiernie i nie osiągają tego, co założyli. Każdy człowiek ma w sobie wyjątkowe atuty i cechy, które odpowiednio stymulowane, dają szansę na zdobycie wymarzonej posady. Pewnie codziennie na świecie rodzą się przyszli masterzy sprzedaży i handlu, jednak nie tylko wrodzone umiejętności o tym decydują. Zatrudniając pracownika na stanowisko handlowca powinno się przede wszystkim zweryfikować to, czy jest on chętny do nauki, przychylnie nastawiony do dawanych mu rad, a także czy potrafi nawiązywać relacje. Resztę kompetencji zawsze można podszkolić!

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Komentarze:


-Marek SZ: 

Nic dodać nic ująć. Tak w sumie jest w każdej branży. Każdy z nas ma inne predyspozycje i będziemy się sprawdzać w różnych dziedzinach. :) ____________________________________ Systemy POS

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.