Podstawy e-mail marketingu

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na to, aby w wirtualnym świecie dotrzeć do klienta i zachęcić go do zakupów naszych towarów. Jednym z nich jest wysyłanie maili. Wbrew pozorom, nie jest to takie łatwe i wymaga odpowiednio dużej wiedzy o kliencie, oraz przemyślanej strategii marketingowej. Często bardzo pomocne są programy automatyzujące  czynności marketingowe, z których warto korzystać. Przygotowanie mailingu zaczyna się już od wymyślenia jego tematu, tak, aby klient w ogóle zechciał zagłębić się w jego treść. (Sprawdź jaki tytuł powinien być w temacie e-mail, aby nie został on od razu usunięty). Następnie należy przygotować wartościową treść i oryginalną grafikę, aby zachęcić odbiorcę do skorzystania z oferty. Nie zapominaj o podstawowych zasadach, które należy przestrzegać podczas pisania  maili. Pisaliśmy o tym we wpisie 5 rzeczy, których unikaj pisząc maila służbowego.
Zanim przejdziesz do etapu tworzenia wiadomości, warto poświęcić czas na zebranie dobrej bazy kontaktów. Naprawdę warto zainwestować w to więcej uwagi, ponieważ kontakt mailowy to jedna z szybszych i skuteczniejszych form kontaktu z klientami.

E-mail marketing

Poza ofertami typowo handlowymi, możemy wysyłać wiadomości o nieco odmiennym charakterze, ale również dające nam szanse na zwiększenie sprzedaży. Jakiego typu są to maile?

1. Mail powitalny

Klient założył konto na Twojej stronie internetowej lub został pozyskany przez handlowca? A może sam zgłosił się do salonu sprzedaży, albo Twojego biura? Niezależnie od tego, my powinniśmy zrobić wszystko, aby już na wstępie konsument poczuł się ważny i zauważony. Prześlijmy do niego wiadomość o tym, że witamy go w gronie naszych klientów i mamy nadzieję na jego zadowolenie z naszych usług. Możemy w takim mailu krótko podsumować ustalone wcześniej warunki handlowe, podać kontakt do opiekuna handlowego lub namiary na serwis, gotowy do pomocy w nagłych przypadkach. Jeżeli specyfika naszej pracy wymaga obsługi klienta przez handlowców, stwórzmy dla nich wzory maili powitalnych, które będą wysyłać do nowych kontrahentów. W takiej wiadomości handlowiec powinien przedstawić się, zostawić namiary do siebie i zaoferować swoją pomoc, w razie potrzeby. Maile powitalne nie są kłopotliwe w przygotowywaniu, a bardzo dobrze wpływają na wizerunek firmy i stanowią pierwszy krok do przywiązania do nas klienta.

2. Maile, informujące o produktach w koszyku

Czasami zdarza się, że użytkownicy sklepów internetowych przerywają z jakiegoś powodu swoje zakupy, mimo, że przeszli już etap wyboru produktu i wrzucili go do koszyka. Być może przemyśleli swoje zakupy i postanowili powstrzymać się od wydatków, a może zniechęciły ich koszty wysyłki, albo po prostu nie mieli czasu i odłożyli decyzję o finalizacji zakupu na później. Spróbuj wysłać do swojego klienta maila o tym, że w jego koszyku znajdują się produkty i że zachęcasz go do kontynuowania zakupów. Możesz dołączyć do tego jakiś bonus pod postacią darmowej dostawy lub niewielkiego rabatu. Wiadomość w stylu „Droga Basiu, w Twoim koszyku znajdują się 2 produkty. Kup je jeszcze dziś, a na całość zamówienia otrzymasz rabat wysokości 5%.” może być impulsem dla klienta i zmotywować go do ostatecznej decyzji o zakupie.

3. Maile z informacjami o nowościach produktowych

Jeśli właśnie wprowadziłeś do oferty nowy produkt lub markę, powiadom o tym swoich klientów za pomocą e-mail marketingu. Zainteresuj ich nowym artykułem poprzez ciekawy opis i profesjonalne zdjęcia produktu. Językiem korzyści wymień jego największe zalety i pokaż działanie. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie, chociażby krótkoterminowej promocji na nowości produktowe, dzięki czemu klient poczuje dodatkową motywację do zainteresowania się zakupem w naszym sklepie.

4. Prośba o wystawienie opinii

Opinie konsumentów w sklepach internetowych są potrzebne i podnoszą w rezultacie sprzedaż towarów i usług. Po dokonanym zakupie, wyślijmy do klienta maila z podziękowaniem i prośbą o wystawienie komentarza na temat tego czy jest zadowolony z całości. My zyskamy kolejne oceny na naszej witrynie internetowej, a nasz odbiorca poczuje zainteresowanie z naszej strony, co świadczy pozytywnie o działaniu firmy.

5. Maile z oferta promocyjną

Ostatnim typem e-mail marketingu, o którym warto pamiętać, jest po prostu mailing z ofertą promocyjną. Przygotuj atrakcyjną wizualnie prezentację towarów, zadbaj o to, aby poprzednie ceny były widocznie przekreślone i zastąpione nowymi, niższymi kwotami. Określ czas trwania promocji, a także stwórz hasło reklamowe przyciągające uwagę. Skuteczność tego typu maili jest duża, zwłaszcza jeżeli trafiają one do odpowiednich klientów. Jak znaleźć odpowiednich klientów? Do tego bardzo przyda się ich obserwacja i pogrupowanie, na przykład  ze względu na historię zakupową, preferencję, czy chociażby płeć.
Co byś dodał do tej listy? Zapraszam do podzielenia się swoim pomysłami klik.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (7 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.