Strategia na kryzys

Bez względu na to czy jesteś pracownikiem czy właścicielem firmy, informacje zawarte w tym artykule mogą wiele Ci dać. Zapewne każdy z nas teraz myśli o przyszłości gospodarczej w kraju i świecie oraz o tym co zmieni się na rynku pracy. Dlatego tak ważne jest, abyśmy podejmowali kroki w pełni wykorzystujące szanse, które daje kryzys.

Jak wynika z badań opisanych w tym artykule, najlepszym sposobem na strategię w czasie kryzysu jest równowaga między redukcją kosztów, a inwestycją w przyszłość.

Z kolei raport PARP na temat zachowania polskich przedsiębiorców po ostatnim kryzsie obnażył pewną niepokojącą rzecz. Mianowicie firmy nie inwestują w przyszłość i nie doceniają wagi kapitału ludzkiego, przez co zazwyczaj tracą bardzo dużo, choć tak wiele mogą zyskać!

„Analiza stylów zarządzania strategicznego w firmach pokazuje, że takie podejście nie jest wynikiem przemyślanego scenariusza. Jego przyczyny leżą raczej w skoncentrowaniu się firm na celach finansowych, zamiast na budowaniu długotrwałej przewagi konkurencyjnej.”[1]

Co zatem powinniśmy zrobić? Oto 3 proste drogi:

1. DOCEŃ KAPITAŁ LUDZKI

Aktualnie Wiele firm mierzy się z wyzwaniem pracy zdalnej, gdy nagle na biurkach pracowników oprócz laptopa i telefonu, spotkać można klocki lego i świnkę Peppę. Niekiedy praca z domu  to jedyna możliwość, by firma mogła dalej funkcjonować. A przecież dobry pracownik to podstawa prężnie działającej firmy. Dzięki odpowiedniej załodze firma może szybciej poradzić sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nią świat.

Co więc możemy zrobić by zwiększyć wydajność pracownika w tych warunkach?

Zapewnij go, że się o niego troszczysz, mimo przymusowego odizolowania odzyska dzięki temu poczucie wspólnoty, a tym samym poczucie bezpieczeństwa. To sprawi, że stanie się odporniejszy na czynniki zewnętrzne, co za tym idzie – wydajniejszy w pracy, a co ważniejsze – poczuje się częścią firmy.

Dlaczego to takie ważne?

Ponieważ złudnym jest myślenie, że w dobie kryzysu zmienią pracę tylko Ci, którzy zostaną zwolnieni. Aktualnie świat ma zaciągnięty hamulec ręczny, wiele osób ma w końcu czas na przemyślenie swoich życiowych decyzji. Czy moja praca jest ważna dla świata? Czy to co robię ma sens?
Takie myśli dopadają też najlepszych pracowników. Jesteśmy skłonniejsi do ryzyka w momencie, gdy i tak coś tracimy[2]. Skoro ktoś pracuje w jednym miejscu dłuższy czas, może to dla niego idealny moment na zmianę? Świat się zmienia, to idealny impuls do działania. Kryzys może być szansą nie tylko dla firm, ale też ludzi.

Jak możesz okazać wsparcie pracownikowi?

-Coś, co ułatwi pracę zdalną. Warunki są często nowe, oprócz technicznych rzeczy ułatwiających rozmowy telefoniczne, których jest teraz bardzo dużo, mogą to być produkty ułatwiające odnalezienie się w innym środowisku. Planery pracy, słuchawki, powerbanki, czy wygodna podkładka pod mysz, która zatroszczy się o nadgarstki.

-Coś dla relaksu, co pozwoli zając głowę przyjemnymi sprawami i pomoże naładować baterie na kolejny dzień pracy. Relaksacyjne kamienie do masażu, wygodna poduszka pod plecy, a może słodycze rozlewające po ciele hormon szczęścia, czyli serotoninę.

-Coś do pracy z dziećmi. Oprócz rzeczy zajmujących czas dziecka, mogą to być kubki niewylejki na biurko, aby kawa nie wylała się na dokumenty czy komputer. Różnego typu gry dla dzieci, lub nietypowe drobne gadżety, z kreatywnym zastosowaniem. Jakie? Maleńki breloczek z delikatną w dotyku miarką i zadanie „zmierz długość wszystkich mebli w domu i zapisz na kartce!”.

Więcej z proponowanych rzeczy znajdziesz w katalogu zestawów dla pracowników.

2. NALEŻYSZ DO FIRM, KTÓRE MAJĄ TERAZ ZŁOTY OKRES? WYKORZYSTAJ TO!

Być może działasz w branży, która akurat teraz kolokwialnie mówiąc „żre”. Na przykład w sklepie internetowym, który ma kilkukrotnie większą sprzedaż niż w analogicznym czasie rok temu. Czy podjąłeś już kroki, które zlojalizują nowych klientów? Sprawią one, że gdy ludzie bez przeszkód będą wychodzić na zakupy stacjonarnie, to i tak koszyk, który zapełnią, to będzie ten z Twojego sklepu.
Jak działa lojalizacja?
Wyobraź sobie, że jesteś internetową apteką. Czy klienci przychodzą do Ciebie, bo chcą kupić witaminę C, czy dlatego, że chcą ją kupić w TWOIM sklepie?
Jeśli nie zadbałeś o odpowiednie przywiązanie klientów, to zazwyczaj przychodzą oni po produkt. Może ich kusić cena lub łatwy dostęp (jeśli Twój sklep jest wysoko w wynikach wyszukiwania), albo przyciągnęła ich reklama. Tacy klienci zapamiętują, że kupili witaminę C, a nie gdzie ją kupili.

Ale Tobie zależy, by ten klient chciał wrócić do Twojego sklepu za każdym razem, gdy będzie miał potrzebę zakupu leku. Więc wyobraź sobie, że do zamówienia dorzucasz mu mały prezent, którego się nie spodziewa. Może to być naprawdę drobnostka, ale odpowiednio przemyślana, która wywoła emocje. W ten sposób nie sprzedajesz tylko witaminy C, ale też doznanie, które dostarcza jej zakup.
Jeśli klient następnym razem będzie miał do wyboru kupić sam produkt, albo kupić go z pozytywnymi emocjami, które mu dostarczysz – jak myślisz, co wybierze?

W dodatku teraz, gdy klienci zamawiają tak wiele produktów z różnych sklepów i często dostają kilka paczek dziennie, masz szansę by wyróżnić swoją!

Strategia na kryzys

W sytuacji, gdy wiele firm milczy, Twój głos będzie lepiej słyszany. Wykorzystaj to! Dziś cena pozyskania klienta jest niższa niż jeszcze kilka tygodni temu. Gdy wszystko wróci do nowej normy utrzymanie przy sobie klienta będzie o wiele tańsze niż jego pozyskanie. To oszczędność, za którą sobie w przyszłości podziękujesz! Zwiększysz swój udział w rynku, a dobrze poprowadzona przewaga procentuje przez długi czas.

3.ODCZUWASZ SKUTKI RECESJI? NIC STRACONEGO!

W tej sytuacji masz dwa wyjścia:

  • szybko podejmujesz nowe działanie
    Na przykład jako firma kosmetyczna przestawiasz maszyny na produkcję środków dezynfekujących. Aby to działanie odniosło efekt, warto poinformować swoich klientów o zmianie, oraz zatroszczyć się o zdobycie nowych
  • skupiasz się na zatrzymaniu klientów, których już masz.
    Troszcz się o ich doznania, bądź na bieżąco z ich problemami i proponuj rozwiązania. Dbaj o relacje i postaraj się pokazać im dobre strony aktualnej sytuacji. W końcu również w ekonomii po każdej nocy wstaje dzień. Miejsce, w którym się teraz znajdujemy niedługo minie, a wtedy podziękujesz sobie, że podjąłeś działanie teraz.

[1] https://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/8038.pdf

[2] efekt odbicia, część teorii perspektywy, za którą D. Kahneman otrzymał Nagrodę Nobla w 2002r.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (11 votes, average: 4,64 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.