Jak wykorzystać nowoczesne technologie do budowania relacji z klientami?

Niektórzy jeszcze pamiętają te szalone czasy, kiedy zamówienia klienta spisywało się ręcznie podczas spotkania, a potwierdzenia odbioru przesyłało się faxem. Promocje były powielane na starej kserokopiarce i rozdawało się je tak, jak ulotki. Oczywiście, odrobinę demonizujemy dawne czasy, ale ma to na celu pokazanie tego, jak ogromny przeskok technologiczny miał miejsce w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Ma to swoje plusy i minusy, ale świat poszedł do przodu i nie da się tego cofnąć, nawet jeśli byliśmy przyzwyczajeni do bardziej tradycyjnych metod zarządzania biznesem. Dziś nowoczesne technologie ułatwiają nam prowadzenie własnych firm. Mamy maile, strony internetowe i aplikacje na telefonach. Rozwiązania nowej generacji mogą być też wykorzystywane w budowaniu dobrych relacji z klientami, a nowatorskie pomysły usprawnią naszą pracę i skracają czas docierania do klientów.

1. CRM

Zanim zaczniemy od opisywania różnych kanałów komunikacji z klientem, warto jest wspomnieć o systemach, które ułatwiają nam zarządzenie kontaktami do naszych kontrahentów. Systemy CRM mają za zadanie wspieranie działań marketingowych oraz strategii sprzedażowych. Korzystanie z tego typu oprogramowania, porządkuje bazę mailową i adresową z danymi naszych klientów, pozwala na monitoring wykonanych działań, tworzenie notatek z kontaktów z klientami i późniejsze podsumowanie określonych przedsięwzięć. Zakupienie takiego systemu na użytek firmy zaprocentuje w przyszłości i będzie ogromnym wsparciem podczas promocji firmy oraz budowania relacji z klientami.

Relacje z klientami

2. Mailingi

Jedną z najczęściej wykorzystywanych metod utrzymywania kontaktu z klientami i budowania relacji są wysyłane do nich mailingi. Mogą być to wiadomości o aktualnych promocjach, nowościach w ofercie, aktualnościach dotyczących firmy, a także o bonach rabatowych i innych akcjach, które mają za zadanie przyciągnąć klienta. Jeżeli posiadasz w swojej firmie dział graficzny, to takie akcje mailingowe możesz przygotowywać i koordynować we własnym zakresie. Drugą opcją, często wybieraną przez firmy, jest skorzystanie z bezpłatnych, jak i płatnych platform do wysyłania mailingów. Ważne jest, aby platforma, którą wybierzemy była szybka, niezawodna i udostępniała wiele szablonów do wykreowania odpowiedniego do danej okazji mailingu. Zazwyczaj taka usługa zawiera również analizę wysyłki, czyli monitoring tego, co dzieje się z naszymi mailami. Dzięki temu łatwiej będzie można prowadzać usprawnienia i korygować błędy podczas przyszłych akcji.

3. SMS-y

SMS-y wysyłane przez firmy mają podobne zadanie jak mailingi- informacyjne, lub prezentujące skrótowo ofertę. Numery telefonów do klientów zostały nam najczęściej udostępnione przez nich samych, z wyrażeniem zgody na otrzymywanie informacji handlowych. Jednak ich „odbieralność” i „czytalność” jest większa niż w przypadku maili, ponieważ dostęp do telefonu mamy praktycznie nieograniczony, a ze skrzynki mailowej korzystamy trochę rzadziej. W tym przypadku też, jeśli odbiorca nie zablokuje tego typu wiadomości, możemy mieć więcej pewności, że nie trafi ona do SPAM-u tak, jak to czasem dzieje się w przypadku akcji mailingowych. W SMS-ach możemy przekazywać naszym klientom np. kody rabatowe na dane usługi, które będą uznawane w punktach sprzedaży po pokazaniu takiego smsa. Analizy tego typu akcji marketingowych pokazują, że taka technika jest coraz bardziej skuteczna, ponieważ angażuje ona klienta i daje mu wrażenie sprawczości, a jednocześnie czuje się on wyróżniony.

4. Snapchat

To aplikacja internetowa, której poświęciliśmy uwagę w odrębnym artykule, ale warto wspomnieć o niej w kontekście wykorzystywania nowoczesnych technologii w budowaniu relacji z klientami. To doskonałe narzędzie, dzięki któremu możemy być w niemal ciągłym kontakcie z naszymi klientami. Poprzez rozsyłanie zdjęć i filmików możemy przekazywać treści reklamowe, a przy użyciu relacji na żywo dajemy naszym klientom wrażenie uczestnictwa w życiu naszej firmy. Warto zastanowić się nad założeniem firmowego Snapchat’a, zwłaszcza, jeśli wśród odbiorców znajduje się większość młodych osób.

5. Kontaktowość i dostępność

Prowadząc biznes zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby stale być w kontakcie z partnerami, dostawcami, współpracownikami oraz klientami. W czasach, kiedy wyszukiwarka Google odpowiada na większość naszych pytań, w mniej niż jedną sekundę, przyzwyczailiśmy się do szybkiej wymiany informacji. Dzięki Internetowi mamy wiele możliwości zdalnego kontaktu z naszymi odbiorcami i zdecydowanie warto je wykorzystać, ponieważ może być to kluczowe w budowaniu relacji z nimi. Prowadząc fupage’a na Facebook’u mamy okazję do wymiany poglądów z zainteresowanymi osobami praktycznie na bieżąco. Korzystając z programów typu Skype możemy rozmawiać na chacie, prowadzić wideorozmowy, a nawet zbiorowe wideokonferencje. Może warto także rozważyć umieszczenie na swojej stronie internetowej okienka chatu, gdzie nasi klienci będą mogli zapytać konsultanta o nurtujące ich sprawy, związane z naszą firmą lub produktami. Kontaktowość jest w cenie i na pewno wpłynie korzystnie na postrzeganie Twojego przedsiębiorstwa.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.