Jak przeprowadzić rebranding marki?

Niekiedy przychodzi taki moment w życiu firmy, w którym należy przeprowadzić gruntowne zmiany wizerunkowe, związane z innymi przemianami, których firma doświadczyła. Czasami jest to delikatna zmiana związana z wprowadzeniem nowych produktów. W innych przypadkach przemiany dotyczącą poważnej konwersji kierunku działania lub profilu przedsiębiorstwa, a jeszcze w innych przypadkach po prostu  obraz firmy w świadomości klientów rozmył się i przestał mieć wpływ na ich decyzje zakupowe. Także w sytuacji, w której dwie firmy łączą się i zaczynają działać jako jedna marka, niezbędny jest rebranding.

Działanie to nie jest proste i szybkie, ponieważ jakiś konkretny obraz danej marki jest już obecny na rynku od dłuższego czasu i klienci kojarzą pewne elementy wizualne czy też sposób komunikacji właśnie tą firmą. Jak zabrać się do tych ważnych zmian, które czekają naszą markę? Na początku warto przyjrzeć się dokładniej stanowi obecnemu i przeanalizować swoje ewentualne błędy. Dobrze by było w tym celu wysłuchać także opinii pracowników ze wszystkich działów firmy. To oni znają ją od podszewki i z pewnością podzielą się z nami przydatnymi informacjami. Należy ustalić to, jak obecnie postrzegana jest nasza marka, jakie opinie o niej mają klienci i wspólnicy. Następnie należy przystąpić do planowania i wdrożenia zmian.

  1. Sprawdź, co się dzieje wokół Twojej marki

Skoro zdecydowaliśmy, że nasza marka potrzebuje rebrandingu, na pewno jedną z przyczyn było zmieniające się dynamicznie otoczenie na rynku, który jest obszarem naszych działań. Dlatego na etapie planowania konkretnych kroków, zmierzających do transformacji naszej marki, należy zrobić rozpoznanie wśród naszej konkurencji, ale również spojrzeć na otaczającą nas przestrzeń holistycznie. Nasz biznes osadzony jest w konkretnych realiach i wszystko, co dzieje się na świecie, wpływa na naszą pracę. Konsumenci zmieniają się i mają inne wymagania, niż kilka lat temu. Sprawdźmy, czego teraz oczekują ludzie i co w trawie piszczy. Jeżeli prowadzimy firmę od kilkunastu lat, być może potrzebujemy powiewu świeżości, w postaci skorzystania z nowoczesnych technologii. Dziś wiele ważnych rzeczy dzieje się w Internecie i ciężko jest prowadzić liczący się na rynku biznes, bez obecności w sieci. Sprawdźmy co możemy zrobić, aby dostosować się do współczesnych wymogów naszych klientów. Korzystajmy z social mediów, zobaczmy jak inne firmy prezentują się w sieci. To powinno pomóc nam obrać odpowiedni kierunek działania.Rebranding

  1. Wzmocnijmy mocne strony, słabe zostawmy za sobą

Po przeprowadzeniu analizy działalności naszej firmy wiemy już jakie są jej silne strony i to je należy podkreślać i rozwijać. Pewne dobre cechy, które prezentowaliśmy klientom przez lata wpływały na pozytywny wizerunek firmy i przeprowadzając rebranding powinniśmy o nich pamiętać. To one stanowią naszą wartość i kiedyś dały nam mocna pozycję na rynku. Tworząc plan działania powinniśmy uwzględnić w nim propozycję tego, jak rozwijać mocne strony. Z kolei wiedząc, co sprawia, że tracimy w oczach klientów, mamy przestarzałe środki komunikacji czy popełniamy błędy w budowaniu relacji, możemy ustalić jakie działanie pozwoli nam zniwelować te nieprawidłowości. Ustalmy cele jakie chcemy osiągnąć podczas całego procesu przemiany i środki, które pozwolą nam na ich realizację. Określmy dokładnie jaka powinna być odświeżona marka, dokładnie rozpiszmy to, co czego dążymy. I… zacznijmy zmianę!

  1. Rebranding w nowej odsłonie

Pora wdrożyć w życie nasze ambitne plany rebrandigu marki. Na początku to elementy wizualne będą dla naszych klientów pierwszym zwiastunem przemian. W zależności od tego, jak głębokim przemianom poddajemy naszą firmę, możemy także pokusić się o zmiany w logo. To bardzo poważny zabieg, ponieważ właśnie logo jest elementem graficznym, który kojarzy się konsumentowi z daną firmą. Można dokonać delikatnego odświeżenia wyglądu logo, bądź zmienić je całkowicie, podkreślając nowe wartości i kierunek w jakim idzie nasza firma. Za zmianą logotypu powinny pójść także modyfikacje pozostałych elementów identyfikacji wizualnej firmy, a więc szata graficzna strony internetowej, papieru firmowego, wyglądu biura i salonów sprzedażowych, czy strojów naszych pracowników. Jedyne, nad czego pozostawieniem warto się zastanowić to kolorystyka firmowa. Nie zawsze warto jest odchodzić od niej całkowicie. Być może to ona będzie elementem łączącym przeszłość z przyszłością. Jednak decyzja o tym zależy najczęściej od powodu, dla którego zdecydowaliśmy się na zmiany w firmie.

  1. Ogłoś światu swoją metamorfozę

Totalnym nieporozumieniem byłoby przeprowadzenie przemian związanych z marką firmy i pozostawienie tego działania bez komentarza. Nagła, niepoprzedzona żadną akcją informacyjną, zmiana wizerunku marki może wprowadzić chaos i zdezorientować konsumentów, a nawet zniechęcić ich do naszej firmy. Przeprowadzając rebranding należy uwzględnić strategię promującą całą przemianę. Publikując informacje na ten temat powinniśmy wytłumaczyć klientom, że dla ich komfortu i wyższej jakości usług zmieniamy się na lepsze i pokazać jakie obszary działalności naszej firmy objęły zmiany. Pamiętajmy, aby podkreślać pozytywy, wynikające z tego wydarzenia, a także naszą dumę z tego, że nie stoimy w miejscu i dostosowujemy się do wymagań współczesnego biznesu.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.