Aroma marketing – jak mieć nosa do biznesu?

Jeżeli wydaje się Wam, że marketingowcy korzystając ze swoich sztuczek często wodzą nas za nos…to macie rację! I to w dosłownym sensie, ponieważ jednym z rodzajów działań marketingowych, wykorzystywanych do budowania świadomości marki, jest marketing zapachowy, inaczej zwany aroma marketingiem.

Ten rodzaj strategii promocyjnej jest częścią marketingu sensorycznego. Jego głównym założeniem jest tworzenie odpowiednich bodźców, które stymulując nasze zmysły, mają nakłonić nas do zakupu określonego towaru. Mają one także stworzyć dany model reakcji mózgu klienta na określony stymulator. To z kolei w przyszłości wpłynie na rozpoznawalność marki, na zasadzie prostego schematu: bodziec (na przykład wzrokowy lub zapachowy) – wspomnienie brandu lub miejsca (sklepu, biura sprzedaży) – pozytywne skojarzenie. Jest to o tyle skuteczna technika promocyjna, że działa ona na strukturach ludzkiej podświadomości bardzo efektywnie, ale nienachalnie.

marketing zapachowy

Wiedza o marketingu zapachowym już dla samego konsumenta jest interesującym zagadnieniem i pozwoli w przyszłości zastanowić się nad ewentualnymi technikami wpływu, jakie stosują domy handlowe czy przedsiębiorstwa, aby przyciągnąć do siebie klientów. Nie powinno nas to zniechęcać do zakupu, jednak świadomość tego zjawiska z pewnością pozwoli nam na dokonywanie bardziej racjonalnych decyzji zakupowych. Natomiast jako właściciele różnych biznesów, możemy zastanowić się nad tym jak wykorzystać wiedzę na temat aroma marketingu w promowaniu naszej firmy. Jeżeli posiadamy punkty sprzedaży naszych towarów warto zastanowić się nad specjalnie skomponowaną mieszanką zapachów, które będę przyjemnie kojarzyć się naszym odbiorcom i tym chętniej zakupią oni nasze produkty. Marketing zapachowy jest też zasadny, jeżeli chcielibyśmy wykreować pozytywny wizerunek siedziby naszej firmy czy biura tak, aby odwiedzający nas partnerzy biznesowi czy klienci czuli się jak najlepiej w naszym służbowym otoczeniu, a to z kolei powinno wpłynąć korzystnie na nasze kontakty branżowe.

Na całość decyzji zakupowej składa się kilka czynników, ale otoczenie, w jakim znajduje się klient ma ogromne znaczenie i warto dopracować je w najdrobniejszych szczegółach. Odpowiednie oświetlenie, temperatura, rozmieszczenie towarów czy muzyka lecąca w tle to bardzo ważne składowe wpływające na nastrój i nastawienie konsumenta. Dopełnieniem atmosfery sprzyjającej sprzedaży naszych dóbr i usług będzie odpowiednio dobrany zapach. Specjaliści od marketingu zapachowego, w zależności od potrzeb firmy, mogą zaproponować nam aromatyzowanie całej powierzchni sklepu czy biura, lub stworzenie kilku stref zapachowych, strategicznych dla procesu decyzyjnego klienta.

Jaki zapach będzie najlepszy, aby wzmocnić naszą markę wśród klientów? To zależy od branży w jakiej działamy i jakie cechy ma grupa, do której chcielibyśmy dotrzeć. Sektor spożywczy, a zatem różnego rodzaju markety czy punkty gastronomiczne, powinien pachnieć świeżym pieczywem lub ciastem. Te zapachy wzmagają apetyt i zachęcają do kupienia większej ilości produktów, niż uprzednio założyli klienci.

W miejscach, które powinny kojarzyć nam się z relaksem i wypoczynkiem, a więc we wszelkiego rodzaju pracowniach kosmetycznych, gabinetach SPA czy punktach medycyny estetycznej lub sklepach z artykułami z tej branży, powinno się rozpylać zapachy wyciszające i kojące. Doskonałym wyborem będą tu aromaty lawendy, mięty lub olejku eukaliptusowego. Z kolei sklepy z odzieżą sportową lub kluby fitness powinny pachnieć odświeżająco i energetyzująco, więc zapachy cytrusowe czy aromat zielonej herbaty zapewnią klientom odpowiednie doznania.

Z kolei branża hotelarska dokłada wszelkich starań, aby klienci czuli się w ich wnętrzach jak w domu. Pamiętają jednocześnie, że goście zwracają ogromną uwagę na czystość i schludność obiektu hotelowego, a ich wrażenie dotyczące całości wizyty może zaważyć na wyborze konkretnego hotelu w przyszłości, lub na wystawieniu mu odpowiedniej oceny wśród znajomych czy na portalach internetowych. W zależności od tego, na jaki efekt nastawiony jest właściciel hotelu, można skorzystać z różnych mieszanek zapachowych. Te o nutach spożywczych, a więc świeżych ciasteczek, maślanych rogalików czy wanilii, będą przywodzić na myśl atmosferę panująca w rodzinnym domu. Chcąc podkreślić prestiż i wyjątkowość miejsca, luksusowe hotele stawiają na subtelne zapachy perfum lub orientalnych olejków. Tą samą technikę wykorzystują ekskluzywne sklepy i butiki, aby dopasować otoczenie do wytwornych produktów, które sprzedają.

Jeżeli chodzi o pomieszczenia biurowe, to powinniśmy zastanowić się nie tylko nad tym jak sprawić, aby nasi klienci odbierali nas jako profesjonalnych i godnych zaufania partnerów. Ale także jak wpłynąć, poprzez zapach, na naszych pracowników, aby podnieść ich wydajność oraz motywację do pracy. W zależności od budżetu, jakim dysponujemy, możemy początkowo spróbować korzystać z kominków olejkowych, które będą rozprzestrzeniać zapach na niewielkich przestrzeniach, nakierowanych raczej na strefy pracy. Pobudzająco i orzeźwiająco działają aromaty cytryny, limonki i mięty. Kojąco i relaksująco na osoby obecne w biurze zadziała bergamotka, lawenda czy eukaliptus. Natomiast napiętą atmosferę i rozdrażnienie niweluje aromat drzewa sandałowego, rozmaryn lub delikatny zapach róży.

Jeśli możemy pozwolić sobie na inwestycję w profesjonalną obsługę specjalistów od aroma marketingu, to warto z niej skorzystać. Przede wszystkim stworzą oni mieszankę perfumowaną dobraną indywidualnie dla naszego przedsiębiorstwa. Dzięki temu klienci wchodząc do naszych sklepów czy biura od razu poczują znany im zapach oraz określoną emocję, związaną z naszą marką. I to właśnie na głowie zawodowców zajmujących się zapachami reklamowymi jest to, aby te emocje były jak najbardziej pozytywne. Decydując się na usługi takich profesjonalnych firm, możemy również liczyć na udostępnienie specjalistycznych urządzeń do rozprzestrzeniania aromatu. Takie sprzęty będą nie tylko optymalnie dawkowały aromat, ale mogą również nawilżać i oczyszczać powietrze, co znacznie zwiększy komfort przebywania w pomieszczeniu.

Z pewnością każdy z nas ma jakieś ulubione zapachy, smaki, dźwięki, które kojarzą mu się z błogim dzieciństwem, pierwszą randką czy najwspanialszą podróżą. Ciekawym jest to, że ulubione zapachy bywają podobne w określonej grupie ludzi. Stąd właśnie płynie siła aroma marketingu. Kombinacji zapachowych jest wiele, dlatego warto zapoznać się dokładniej z wiedzą na ten temat. Zawsze jednak pamiętajmy, aby we wszystkim zachować umiar. Przecież nie chodzi nam o to, aby nasz klient przesiąkł w całości aromatem naszej firmy lub omdlał od nadmiaru bodźców, a raczej aby poczuł subtelnie przyjemną woń i skojarzył ją w przyszłości z pozytywnym wizerunkiem naszego biznesu.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.