Savoir vivre – praktyczne zasady etyki w biznesie

Umiejętność komunikowania się i obycie w różnych sferach naszego życia, czyni z nas ludzi dobrze wychowanych i kulturalnych, a chyba większość z nas chce być tak właśnie postrzegana. Kompetencje dotyczące ogólnie przyjętego kanonu zachowań doskonali się praktycznie przez całe życie, jednak podstawy savior-vivre powinien znać każdy. Ta wyrafinowana sztuka dobrego wychowania odnosi się się do każdej dziedziny funkcjonowania w społeczeństwie, także naszych działań w obszarze biznesu.

Firmy, które przestrzegają zasad etyki w biznesie i umieją wykorzystać znajomość praw savoir-vivre wygrywają wizerunkowo, w stosunku do przedsiębiorców, którzy niekiedy wybierają drogę na skróty do szybkiego zarobku, stosując niekiedy chwyty budzące wątpliwości. Warto być postrzeganym jako firma solidna i godna zaufania, bo jeśli swoją postawą i pracą zasłużymy na uznanie klientów, to nasza pozycja na rynku będzie bardzo stabilna. Jak wprowadzić w życie zasady etyki w biznesie?

1. Działanie w obszarze prawa

Jest to chyba oczywisty podpunkt, ale warto mieć go na uwadze w pierwszej kolejności. Etycznym postępowaniem w biznesie będzie bezwzględnie działanie w obszarze regulowanym przez prawo. Dotyczy to umów z pracownikami i kontrahentami, rzetelnego prowadzenia dokumentacji księgowych i firmowych, prowadzenie archiwów i udostępnianie danych jawnych, niezbędnych do kontroli przez urzędników państwowych oraz wystrzeganie się wszelkich praktyk, które mogły by być wątpliwe pod względem prawnym.

savoir-vivre

2. Dotrzymywanie obietnic i podpisanych umów

Słowność i rzetelność to bardzo ważne cechy każdego dobrego przedsiębiorcy, który wzbudza zaufanie klientów i wspólników. Jeżeli zobowiązaliśmy się do czegoś, nieważne czy jest to umowa słowna, czy umowa spisana, to zróbmy wszystko, aby danego słowa dotrzymać. Dotyczy to zarówno umów z pracownikami jak i odbiorcami naszych usług. Starajmy się terminowo wykonywać nasze obowiązki, a jeżeli wiemy, że mamy opóźnienie- informujmy o tym zainteresowane osoby. Jeśli ustaliliśmy wysokość wynagrodzenia czy zapłaty za towar- nie zmieniajmy jej bez powodu. Warunki handlowe, które wynegocjował u nas klient również powinny być przestrzegane.

3. Zarządzanie informacjami

Jako właściciele firm, mamy dostęp do dużej ilości danych, dotyczących zasobów ludzkich i finansowych. Pamiętajmy, że jesteśmy zobowiązani do zachowania tajemnicy i do nie udzielania informacji osobom postronnym. Dotyczy to zarówno danych osobowych, adresowych, informacji o wynagrodzeniach czy sytuacji zdrowotnej. Również zbieranie informacji na temat naszej konkurencji powinno odbywać się w sposób etyczny, na podstawie dostępnych publicznie danych.

4. Ofiarowywanie i przyjmowanie prezentów

Wszyscy lubimy otrzymywać prezenty i nie ma w tym nic złego, dopóki nie jest to jakaś forma przekupstwa lub uzyskania dla siebie lepszych warunków handlowych, czy aprobaty jakiejś osoby. Oczywiście, możemy przygotować dla naszych klientów drobne prezenty, które będą też świetnymi gadżetami reklamowymi. To samo dotyczy podziękowania za owocną współpracę czy obdarowanie ważnych dla nas kontrahentów prezentem z okazji świąt lub innych istotnych wydarzeń. Działa to w obie strony, ponieważ my też możemy otrzymywać od klientów czy współpracowników prezenty związane z jakąś okazją. Jednak wystrzegajmy się wszelkich sytuacji, w których moglibyśmy zostać posądzeni o nieczyste intencje i nieetyczne postępowanie w biznesie.

5. Stosunek do pracowników

Również to, jak traktujemy naszych pracowników, świadczy o tym, jakim partnerem w interesach jesteśmy. Uczciwe umowy, wypłacanie wynagrodzenia na czas i zapewnienie dogodnych warunków pracy to podstawy poszanowania i dobrego traktowania zatrudnionych w naszej firmie osób. Pamiętajmy też, aby dbać o równe traktowanie przedstawicieli obu płci, niezależnie od ich wyznania, miejsca pochodzenia, a także orientacji seksualnej. Bądźmy wyczuleni na wszelkiego rodzaju próby mobbingu czy dyskryminacji. Zadowoleni pracownicy to nasza wizytówka i oni także wystawiają nam opinię w środowisku branżowym.

 

 

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

Długopis

Długopis

Cena: 1,31 zł

Gifts and presents

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.