Real Time Marketing – czyli refleks ma znaczenie

Strategia marketingowa z założenia jest czymś, co opiera się na wcześniej ustalonym planie i działaniach przewidzianych na dany okres czasu. Jest to oczywiście rozwiązanie rozsądne, niezbędne w zarządzaniu firmą i niezastąpione w działaniach promocyjnych, jednak nowoczesny styl kierowania biznesem wymaga od przedsiębiorców tego, aby odnajdywali się oni także w nowoczesnej rzeczywistości. Żyjemy w świecie, w którym liczy się tu i teraz. Spontaniczność, szybki przekaz informacji, błyskawiczny kontakt i interaktywność to znaki naszych czasów.

Real Time Marketing
Real Time Marketing czyli refleks ma znaczenie

Real Time Marketing to szereg technik i narzędzi promocyjnych, które pozwalają na działania marketingowe oparte na jakimś kontekście, a jest nim zazwyczaj tło stworzone przez bieżące wydarzenia w kraju lub na świecie. Mylne może okazać się założenie, że jedyne, co wystarczy robić, to wrzucać na swoją ścianę na Facebook’u zabawne opisy czy filmiki, komentujące jakąś popularną obecnie sytuację. Dobrze zaplanowane działania Real Time Marketingu mają ustalony plan i efekt, jaki chce się dzięki nim osiągnąć, a także to, w jaki sposób dzięki temu podejmiemy komunikację z naszymi odbiorcami. Tu nie wolno zapominać o ustaleniu grupy docelowej, która będzie wchodzić w interakcję z publikowanymi przez nas treściami. Od tego zależy język jakim będziemy się posługiwać, symbolika, a przede wszystkim wydarzenia, na gruncie których będziemy tworzyć przekazy w czasie realnym.

Kolejnym kokiem w planowaniu działań Real Time Marketing będzie ustalenie granic, poza które nie wyjdziemy w swoich działaniach, a także wyznaczenie osób odpowiedzialnych za tworzenie tego typu materiałów i zapoznanie ich z naszymi wymaganiami. Musimy czuć, że ludzie, którzy będą komunikować się z naszymi odbiorcami, nie naruszą naszych zasad i możemy obdarzyć ich zaufaniem. Osoby te muszą być także dyspozycyjne i bezapelacyjnie powinny mieć dostęp do Internetu, orientować się w obecnej sytuacji i na bieżąco ją monitorować. Jest to niezbędne ze względu na szybkość, z jaką nasz komentarz do zaistniałych wydarzeń pojawi się w mediach. I tu pamiętajmy też o innych kanałach komunikacyjnych- bo oprócz Facebook’a warto też wykorzystywać Instagram, Snapchat czy Twitter.

Jak to działa w praktyce? Działania marketingowe w realnym czasie to nic innego jak komentowanie aktualnych wydarzeń w połączeniu z treściami związanymi z naszą marką, które przy okazji przemycimy naszym obecnym i potencjalnym klientom. Przypomnijmy sobie chociażby sytuację, w której Robert Lewandowski strzelił aż pięć bramek w ciągu dziewięciu minut meczu, który grał w barwach Bayernu Monachium. Jest to niebywały sportowy wyczyn, ale jak wykorzystać go w działaniach promujących własną firmę? Jest parę sposobów, ale najprościej byłoby stworzenie hasła reklamowego w stylu „Lewandowski strzela pięć bramek w dziewięć minut, a my robimy nadruk na dziewięciu t-shirtach w ciągu pięciu minut” lub, na przykład, szybka promocja- Z okazji 5 bramek Lewandowskiego- 5% rabatu na dzisiejsze zakupy w sklepie internetowym. Oczywiście są to tylko nasze luźne pomysły, mają one jednak zobrazować jak prosto można komunikować się ze swoimi odbiorcami. Jakie są plusy takiej sytuacji? Ogromne! Szybka akcja z naszej strony, szybka reakcja ze strony klientów, pozytywne skojarzenia z naszą firmą oraz poczucie realności. Takie kroki działania pokazują, że my też jesteśmy ludźmi, również emocjonujemy się bieżącymi sprawami i w ten sposób je przeżywamy. Kolejnym przykładem może być wykorzystanie wydarzeń z turnieju piłki nożnej Euro 2016 (ach ten futbol!) i promocja na młodą kapustę z dopiskiem „Polska kapustka jest najlepsza”. Nawet średnio orientujący się w piłce ludzie powinni kojarzyć, że Bartosz Kapustka to młody piłkarz, osiągający duże sukcesy w naszej reprezentacji, ponieważ media wielokrotnie komentowały jego wyczyny.

Przykładów może być wiele, ale naprawdę warto jest zastanowić się nad tym, czy nasza firma mogłaby być promowana także i w ten sposób. Można sprawdzić jaki zasięg i jakie efekty przyniosły nam działania oparte na Real Time Marketingu i porównać je z konwencjonalnymi metodami. Trochę (kontrolowanego) szaleństwa może nam tylko pomóc!

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.