Podział reklam

Klasyfikacja reklam jest bardzo istotna dla specjalistów od reklamy. Dzięki temu podziałowi mogą oni bardzo skrupulatnie zidentyfikować oraz ocenić potrzeby klienta zamawiającego reklamę. Przygotowana w ten sposób grupa agentów na pewno zorganizuje skuteczną promocję dla swojego klienta.

Reklama może mieć różne formy. Specjaliści dzielą ją według wielu kryteriów. Pierwszy podział dotyczy kanału przepływu informacji:

  1. Reklama telewizyjna – jest to reklama o największym zasięgu, dociera praktycznie do każdego nabywcy. Agenci reklamowi stosują w niej następujące działania:

  • porównywanie reklamowanego produktu z konkurencją,
  • scenki z życia, które tworzą emocjonalny związek z produktem,
  • animacja – ożywianie rzeczy martwych,
  • wykorzystywanie opinii ekspertów bądź przeciętnych konsumentów.
  1. Reklama radiowa – jej działanie oparte jest na podstawie głosu i muzyki często powtarzając komunikaty o towarach; jest tańsza od reklamy telewizyjnej.
  2. Reklama prasowa – w zależności od rodzaju czasopisma charakteryzuje się różnymi stopniami docierania do nabywców np. prasa regionalna, prasa branżowa czy też prasa codzienna.
  3. Reklama kinowa – dociera do wąskiego grona osób, dlatego jest mało skuteczna.
  4. Reklama uliczna (out door) – prezentowana na drogach, ulicach, w postaci plakatów tablic i bilbordów. Jest bardzo skuteczna.
  5. Reklama pocztowa – polega na rozsyłaniu ulotek.
  6. Reklama telefoniczna – polega na tym, że nagrany na sekretarkę komunikat reklamowy jest przekazywany do przypadkowych abonamentów.
  7. Reklama upominkowa – polega na obdarowywaniu klientów różnego rodzaju gadżetami z logo firmy np. długopisami, brelokami, kalendarzami, itp.

Następnie reklamy można podzielić według przedmiotu:

  1. Reklama produktu – jej celem jest uświadomienie odbiorcy istnienie lub pojawienie się na rynku danej marki produktu. Za jej pomocą można uwydatnić pozytywne cechy promowanego przedmiotu.
  2. Reklama firmy (tzw. reklama korporacyjna) – jej zadanie polega na kształtowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, przedstawieniu go odbiorcom oraz zaprezentowaniu nazwy, a także znaku firmowego, aby przedsiębiorstwo stało się rozpoznawalne na rynku.

Innym kryterium jest podział z punktu widzenia źródeł i sposobu finansowania:

  1. Reklama indywidualna – charakteryzuje się tym, iż koszty ponosi jednostka zamawiająca reklamę.
  2. Reklama wspólna – cechą charakterystyczną jest to, iż koszty reklamy ponosi grupa przedsiębiorstw (czyli co najmniej dwa przedsiębiorstwa).

Kolejny podział obejmuje kryterium uwzględniające treść reklamy:

  1. Reklama podprogowa – charakteryzuje się tym, że np. do filmu włączane są kadry z reklamą jako przerywnik filmu.
  2. Reklama porównawcza – polega na porównaniu produktu będącego przedmiotem reklamy do produktu identycznego należącego do konkurencji.
  3. Reklama agresywna – jej zadaniem jest bardzo silne, wręcz agresywne oddziaływanie na klienta, którego celem jest natychmiastowa decyzja o zakupie.
  4. Reklama ukierunkowana – polega na sugerowaniu konsumentom miejsc, gdzie mogą nabyć reklamowany produkt.
  5. Reklama osłonowa – jej działanie opiera się na wykorzystaniu znanej marki do wprowadzenia na rynek nowego produktu tej samej firmy.
  6. Reklama informacyjna – polega na zachęcaniu klienta do nabycia towaru przedstawiając jego najlepsze cechy.
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 4,80 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.