Personalizacja podstawą nowego marketingu

Pojęcie komunikacji marketingowej zyskało zupełnie nowy wymiar wraz z upowszechnieniem radioodbiorników i telewizorów. Stały się one kanałem komunikacyjnym między przedsiębiorcami a klientami. Niedługo potem zaczęły rozwijać się narzędzia promocyjne, które miały pomóc reklamodawcom w dotarciu do swoich odbiorców. Triumf zaczęła święcić komunikacja masowa, dzięki której działania promocyjne firm docierały do ogromnej, w porównaniu do wcześniejszych możliwości, liczby osób. Była to swojego rodzaju rewolucja i odmieniła ona oblicze reklamy. Kolejnym przełomowym momentem było wynalezienie Internetu, który jeszcze bardziej rozszerzył pole manewru dla działań marketingowych. Wraz z rozwojem współczesnych technologii realna stała się też szansa, aby przekaz reklamowy kierować do konkretnej, pożądanej grupy osób, a nawet dostosowywać go do pojedynczych odbiorców. Nastała era personalizacji i to ona jest obecnie jednym z silnych trendów marketingowych.

Nie tylko wielcy gracze czerpią korzyści z coraz szerszego zasięgu reklamy. Jest to szansa przede wszystkim dla średnich i małych firm, które nie mają aż tak dużego budżetu, a Internet umożliwia im promocję skrojoną na miarę ich portfeli. Wykorzystanie, dostosowanego idealnie do swoich klientów, komunikatu będzie skuteczne zarówno w przypadku mniejszych, jaki i tych większych przedsiębiorstw. Jak stosować ten trend w działaniach marketingowych? Najprostszą i najwcześniej wykorzystywaną formą osobistego ukłonu w kierunku klienta było personalizowanie maili, listów czy smsów poprzez zwracanie się do niego po imieniu. Zapewne wszyscy otrzymujemy wiadomości typu: „Witaj Tomasz, sprawdź co przygotowaliśmy dla Ciebie”. Jednak obecnie jest to tylko skromne minimum, jakie trzeba spełnić, aby choć trochę przybliżyć się do personalizacji przekazu.

personalizacja w marketingu

Tego typu działania należy rozpocząć już na poziomie budowania i zarządzania bazą adresową klientów. Możemy przecież posłużyć się takimi informacjami jak data urodzin i wysłać klientowi życzenia, wraz z propozycją rabatu lub oferty specjalnej. Znając choćby kod pocztowy możemy przekazywać informacje, dotyczące regionalnych wydarzeń. Jeśli wydaje się Wam, że taka praktyka pochłania duże nakłady czasu i finansów, to nic bardziej mylnego. Już za niewielkie sumy można skorzystać z gotowych opcji tworzenia mailingów i smsów, które będą rozsyłane automatycznie, zgodnie z danymi zawartymi w dostarczonych przez nas bazach. Oznacza to niewiele więcej pracy dla Ciebie, a efekt jest zaskakująco dobry.

Personalizacją będzie nie tylko bezpośrednie zwracanie się do jednego lub kilku odbiorców, ale też skierowanie przekazu do starannie wyselekcjonowanej grupy konsumentów. Niezbędne do tego będzie poznanie cech demograficznych naszych klientów oraz ustalenie ich potrzeb. Można to zrobić za pomocą monitoringu ruchu na stronie internetowej lub dzięki programom śledzącym ruchy konsumenta w sieci. Brzmi trochę jak czarna magia dla laika internetowego, ale specjaliści w tej dziedzinie nie powinni mieć najmniejszego problemu w poznaniu preferencji naszych kontrahentów, na podstawie ich działalności w sieci.

Ciekawą strategią marketingową była kampania reklamowa Coca-Coli, której jednym z założeń było drukowanie na etykietach butelek lub na puszkach, imion lub zwrotów typu „król imprezy” lub wyznań: od miłosnych po autoironiczne teksty w stylu „lubię leniuchować”. Wspaniały pomysł, który spotkał się z niezwykle pozytywnym odbiorem, a popularny napój sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. Wiele osób chciało mieć butelkę z własnym imieniem, lub na przykład wyznać miłość w barwach Coca-Coli. Podobną techniką posłużył się między innymi producent Nutelli. W tym przypadku wystarczyło kupić słoik czekoladowego kremu z kodem promocyjnym. Po wpisaniu kodu na specjalnie przygotowanej stronie www, klient mógł sam stworzyć tekst, który pojawi się na słoiczku lubianego przysmaku. Personalizacja i aktywizacja klientów w jednym!

Ten trend w marketingu rozwija się coraz prężniej i tkwi w nim duży potencjał, ponieważ dzięki niemu można dotrzeć do pożądanej przez nas grupy klientów, jednocześnie nie bankrutując. Personalizacja buduje relacje i budzi pozytywne skojarzenia, a to przekłada się na wizerunek całej firmy.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

Długopis, touch pen, czyścik do ekranu

Długopis, touch pen, czyścik do ekranu

Cena: 2,00 zł

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.