Marketing szeptany

Marketing szeptany stanowi nowoczesną formę przekazu informacji na temat nowej marki, produktu, usługi czy firmy. Jego zadaniem jest stworzenie sytuacji, która doprowadzi do tego, że klienci sami będą przekazywać sobie informacje na temat określonego produktu. Społeczeństwo jest już znudzone agresywną kampanią reklamową prowadzoną przez firmy, dlatego nie ma zaufania do tego sposobu dostarczania informacji. Ta forma reklamy polega na powstaniu dyskusji wśród dwóch lub więcej osób o danym produkcie bądź usłudze. Poza tym opinia osób znajomych, rodziny, przyjaciół jest niezastąpiona. Marketing szeptany stanowi także istotne źródło informacji dla producenta, który może dowiedzieć się w ten sposób, co konsumenci myślą na temat jego produktu czy też marki. Inicjując rozmowę z konsumentem, producent może dowiedzieć się co powinien zmienić lub ulepszyć w swojej ofercie. Jednak marketing szeptany można pomylić z pewnym rodzajem nieuczciwej formy marketingu. Zaliczyć tu można podszywanie się osób na forum za potencjalnych klientów i wypisywanie samych pozytywnych cech produktu, oczywiście za pobraniem określonej korzyści majątkowej. Do tych działań można zaliczyć również mailing i spaming, które z marketingiem szeptanym nie mają nic wspólnego, są nielegalne i nieetyczne. Każdy producent wykorzystując takie działania sprawia, że zagrożona staje się jego reputacja.  Prawdziwy marketing szeptany polega na wywołaniu dyskusji wśród konsumentów, które mają na celu przekazywanie informacji rzetelnych zarówno o zaletach produktu, jak i jego wadach. Istota tego marketingu opiera się na działaniach WOMM, czyli word of mouth marketing. W działaniach tych liczy się przede wszystkim szczerość oraz obiektywizm, a także to że są one zgodne z zasadami etyki biznesu. Wyróżnić można kilka form marketingu szeptanego:
  • Evangelist marketing – polega na zbudowaniu silnego zaufania do produktu u danego klienta, aby on sam zaczął przekonywać do tego produktu innych konsumentów.
  • Marketing wirusowy – jego istotą jest tworzenie zabawnych oraz interesujących komunikatów, które są przekazywane innym osobom w formie komunikatu mailowego bądź krótkiego filmu. Proces ten przypomina rozprzestrzenianie się wirusów stąd jego nazwa.
  • Brand blogging – polega na tworzeniu blogów i uczestniczeniu w nich, a co za tym idzie dzieleniu się informacjami dotyczącymi np. różnych produktów, usług bądź marek.
  • Community marketing – tworzenie małych społeczności takich jak fankluby, fora internetowe, grupy użytkowników, które wspierają się nawzajem oraz dzielą różnymi opiniami i wiadomościami.
  • Produkt seeding – rozpowszechnienie próbek swojego produktu wśród wpływowych osób, które zainicjują dyskusję o jego pozytywnych stronach.
  • Cause marketing – wspieranie różnych działań społecznych, w celu zdobycia zaufania ludzi, dla których działania te są bardzo ważne.
  • Trendsetting – promowanie mody na określone marki bądź produkty, poprzez wywołanie chęci naśladownictwa siebie wśród otoczenia.
  • Casual marketing – oznacza, że przy pomocy jednego produktu można promować inny.
Marketing szeptany stał się cenioną formą promocji, gdyż zyskał większe zaufanie konsumentów niż tradycyjna reklama, z którą każdy spotyka się na co dzień. Przekazywane w ten sposób komunikaty stały się bardziej wiarygodne.
  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (5 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.