Jak przygotować się do spotkania z klientem?

Prowadzenie firmy i obecność naszego przedsiębiorstwa na rynku, nierozerwalnie związane jest z nawiązywaniem nowych kontaktów i utrzymywaniem dobrych relacji z partnerami i kontrahentami. Jednym ze sposobów na podtrzymywanie więzi zawodowych są spotkania z klientami. Możemy podczas nich zaprezentować nową ofertę, przestawić produkt lub sfinalizować sprzedaż naszych usług. Oczywistym jest fakt, że nie jest to prywatne spotkanie, które możemy odbyć bez większego przygotowania. Wprawdzie można pokusić się o spontaniczne podejście do tematu, ale jest to dość ryzykowne i dlatego warto do spotkania z klientem przygotować się wcześniej. Jak?

Poznaj swojego rozmówcę

Przed wizytą w innej firmie, lub przed spotkaniem z jej przedstawicielem, należy zdobyć jak najwięcej informacji na temat naszego kontrahenta. Nie ma nic gorszego, niż brak choćby minimalnej wiedzy, związanej z naszym partnerem biznesowym. Świadczy to o naszej ignorancji i pokazuje, że nie podchodzimy poważnie do tematu. Dlatego poświęćmy trochę czasu na zapoznanie się ze specyfiką klienta. Dotyczy to informacji związanych z jego przedsiębiorstwem, pozycją na rynku, wielkością zatrudnienia oraz konkretnie ze stanowiskiem, które nasz rozmówca zajmuje.

spotkanie biznesowe

Zadbaj o swoją prezencję

Twój wygląd oczywiście nie zda się na wiele, jeśli nie będziesz miał nic do powiedzenia, ale mimo wszystko jest to ważny aspekt spotkania biznesowego. Estetyczny ubiór, schludna fryzura, czyste obuwie czy zadbane dłonie, to Twoja wizytówka. Dbając o swój wizerunek okazujesz szacunek swojemu rozmówcy, oraz pokazujesz swoją klasę i profesjonalizm. Jeśli czeka Cię wyjazd służbowy i przed Tobą jest kilka spotkań z klientami, warto jest spakować do podręcznego bagażu zapasową koszulę czy marynarkę. Elementami dobrej prezencji będą też dodatki, takie jak dobra jakościowo teczka na materiały handlowe czy choćby długopis, którym będziesz podpisywać dokumenty.

Ustal temat przewodni spotkania i pamiętaj, do czego dążysz

Spotkanie dla samego spotkania być może zacieśni więzy towarzyskie między Tobą, a klientem, ale raczej nie wniesie wiele do waszych relacji biznesowych. Nie polegaj na swoim przekonaniu, że udasz się na spotkanie i „jakoś to będzie”. Ważne jest, aby ustalić cel Waszej rozmowy i dążyć do jego realizacji podczas spotkania. Być może czekają Cię negocjacje ważnego projektu? Zawarcie nowej umowy, sprzedaż produktu, a może po prostu przedstawienie oferty Twojej firmy? Niezależnie od tego, co musisz uzgodnić, w trakcie rozmowy z klientem, pamiętaj o swoim celu i nie pozwól sobie na to, aby wątki poboczne rozmowy, odwiodły Cię od jego osiągnięcia.

Przygotuj materiały pomocnicze

Służbowa rozmowa z kontrahentami powinna być poparta Twoją wiedzą i merytorycznymi argumentami, ale możesz też pomóc sobie dodatkowymi narzędziami. W zależności od celu Waszego spotkania, dobrze jest zabrać ze sobą, przygotowane wcześniej, materiały. Może być to prezentacja na komputerze, folder reklamowy, katalog produktów lub inne materiały marketingowe. Wato mieć także przy sobie wzory umów, cenniki lub inne dokumenty firmowe, z których możesz skorzystać podczas negocjacji. Dobrą praktyką będzie również skorzystanie z gadżetów reklamowych z logo Twojej firmy, które podarujesz klientowi po zakończeniu spotkania. To miły gest i jednoczesna reklama dla Twojego przedsiębiorstwa. Nie zapomnij również o zabraniu ze sobą wizytówek z Twoimi danymi kontaktowymi.

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

TOUCAN.Długopis.

TOUCAN.Długopis

Cena od: 0,21 €

Gifts and presents

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.