Jak budować świadomość swojej marki w oczach klientów?

Wizerunek to ogół odczuć, wiedzy, skojarzeń i emocji, jakie wywołuje w nas dany przedmiot, osoba lub instytucja. Sposób, w jaki nasza firma jawi się w świadomości naszych obecnych i potencjalnych odbiorców jest kluczowy dla jej funkcjonowania na rynku. Musimy włożyć wiele pracy w to, aby nasza marka stała się na tyle znana, aby konsumenci w ogóle ją kojarzyli i rozpoznawali jej produkty. Równolegle do tworzenia wartości i świadomości marki, powinniśmy prowadzić działania na rzecz jej pozytywnego wizerunku. Jak to wszystko osiągnąć?

Dobra strategia to podstawa. Bez precyzyjnego planu w jakiejkolwiek sferze biznesu nie zajdziemy zbyt daleko. Dlatego oczywiste jest to, że budowanie świadomości marki również musi być poprzedzone stworzeniem dobrego planu. Dobrze byłoby zacząć od zastanowienia się nad tym, jakimi wartościami kierujemy się w naszym przedsiębiorstwie, czy mamy jakiś cel i misję, która nam przyświeca? To bardzo ważne, aby nasza marka wyrażała te czynniki, a także kojarzyła się klientom z jak najwyższą jakością. Następnie należy zastanowić się jakie konkretnie aspekty naszej pracy sprawią, że będziemy postrzegani jako dobra firma.

1. Poziom usług

Pierwszym i najbardziej oczywistym sposobem na zbudowanie siły naszej marki będzie po prostu zaproponowanie naszym klientom jak najlepszych produktów lub usług. Nie ma prostszej, ale też najbardziej od nas wymagającej, metody, gwarantującej nam szacunek i przywiązanie odbiorców. Każdy kontakt klienta z naszą firmą ma wpływ na jego zdanie na nasz temat i na to, jaką opinię o naszej pracy przedstawi innym ludziom. Dając mu dobry towar lub zadowolenie z usługi, budujemy swój dobry wizerunek.

marka

2. Obsługa klienta

Równie ważny, co wysoki poziom naszej pracy, jest nasz stosunek do klienta i jego obsługa. W czasach, kiedy konkurencja na rynku jest ogromna, musimy walczyć o konsumentów również dzięki doskonałej jakości naszego serwisu i świetnej komunikacji, zorientowanej na klienta. Reagowanie na uwagi i słuchanie komentarzy klientów świadczy o tym, że jesteśmy gotowi, aby zaspakajać ich potrzeby w kwestii obsługi. Oczywiście, nie możemy dać sobie wejść na głowę, ale racjonalne podejście do sprawy i otwartość w kontaktach z kontrahentami na pewno zostanie przez nich doceniona. Klienci zwracają także uwagę na to, jak zachowujemy się w sytuacji, kiedy składają reklamację lub potrzebują pomocy w naprawie towaru, zakupionego u nas. Uczulmy także naszych handlowców i pozostałych pracowników, mających bezpośredni kontakt z klientem, że zależy nam na jak najlepszym wizerunku firmy, również pod względem interakcji z klientami. Zadowolony klient z pewnością do nas wróci, a jego opinia na nasz temat przyciągnie kolejnych potencjalnych konsumentów.

3. Siedziba biura

Siedziba biura to bardzo ważny element naszego wizerunku i wiele mówi o sile naszej marki, a także o jej pozycji na rynku. Dlatego, niezależnie od naszych możliwości finansowych, dbajmy o to, by otoczenie, w którym przyjmujemy klientów, było zawsze czyste i schludne. Ważny jest także ogólny porządek w miejscu pracy i w dokumentacji. Takie niuanse pokazują klientom jaki mamy stosunek do wykonywanych obowiązków i decydują o tym, czy mogą oni powierzyć nam swoje interesy, czy też nie. Jeżeli możemy, zadbajmy o to, aby nasi klienci mogli napić się dobrej kawy, podczas wizyty w naszym biurze, przygotujmy materiały promocyjne lub prasę branżową i połóżmy ją w widocznym miejscu. Im większy budżet mamy na prowadzenie biura, tym więcej dodatkowych elementów możemy wdrożyć w aranżację przestrzeni i zaprezentowanie prestiżu naszej firmy.

4. Wizerunek firmy w sieci

Wśród czynników budujących markę firmy, nie można pominąć tak istotnego aspektu, jakim jest jej wizerunek w sieci. Nasza strona internetowa może klientów zarówno przyciągać, ale równie dobrze też ich odstraszać. Obecnie sprawnie działająca witryna firmowa, zawierająca wszystkie istotne dla klienta informacje, jest wręcz wymogiem funkcjonowania na rynku i buduje ona świadomość marki w oczach naszych odbiorców. Administrując stronę internetową przedsiębiorstwa należy troszczyć się o wartościową treść, estetyczną grafikę i funkcjonalność elementów dodatkowych. Dobrą praktyką jest także prowadzenie profili firmowych na portalach społecznościowych, dzięki którym mamy stały kontakt z klientami, zyskujemy dodatkową przestrzeń do promocji naszej marki oraz skracamy dystans i pokazujemy się z mniej formalnej strony.

Wizerunek marki w sieci budują także opinie klientów umieszczane na różnego rodzaju forach. Dobrze jest trzymać rękę na pulsie i monitorować to, jak się o nas mówi wśród internautów. Dzięki szybkiej reakcji na ewentualne zarzuty możemy wyjść z twarzą z trudnych sytuacji, a umiejętność zarządzania kryzysem w social mediach umożliwia przekucie pozornej porażki w realny sukces.

5. Materiały dodatkowe

Marka to także wszelkie elementy wizualne, kojarzące się klientom z naszym biznesem. Dlatego już na etapie tworzenia firmy lub kreowania nowej marki musimy zadbać o odpowiedni logotyp, ustalić kolorystykę firmową i wybrać pozostałe elementy identyfikacji wizualnej firmy. W późniejszym zarządzaniu tymi elementami wizerunku marki pomoże nam księga znaku, wyraźnie mówiąca o tym, jak korzystać z grafik i symboli firmowych. To także dobry moment na to, aby zabezpieczyć wszystkie komponenty wizerunku od strony prawnej i zarejestrować wszelkie nazwy i grafiki jako znak towarowy.

Budując świadomość marki, zadbajmy o to, aby nasi klienci podczas wizyty u nas otrzymali drobny gadżet reklamowy z logotypem firmy,  a zakupione towary były zapakowane w torby lub opakowania w kolorach firmowych. Nasi pracownicy mogą nosić ubrania z nadrukowaną nazwą firmy, a auta firmowe mogą być oklejone specjalną folią, reklamując jednocześnie nasz biznes.

O wizerunek marki i jej świadomość w oczach klientów należy dbać cały czas i regularnie sprawdzać jaki jest jej odbiór wśród interesującej nas grupy docelowej. Jest to z pewnością proces wymagający zaangażowania nakładów finansowych i zasobów ludzkich, jednak mocna marka to gwarancja stabilnej pozycji na rynku.

 

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

Kubek reklamowy Ilona 300 ml

Kubek reklamowy Ilona 300 ml

Cena od: 5,00 zł

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.