Czy sama reklama w mediach społecznościowych wystarczy?

Nawet jeśli tego nie zauważamy, to nasza codzienność toczy się w Internecie, bądź przy jego udziale. Żyjemy niezwykle szybko, codziennie mamy kontakt z tysiącami bodźców i przekazów. Dlatego jesteśmy grupą docelową, do której trudno dotrzeć ze skutecznym komunikatem reklamowym, a jednocześnie sami podajemy się reklamodawcom na złotej tacy. Korzystając z dobrodziejstw surfowania po sieci zgadzamy się na monitorowanie naszych ruchów i wyborów, na podstawie naszych wyszukiwań, zakupów, które robimy przez Internet lub kliknięć w linki o konkretnej treści. Mając takie informacje o preferencjach potencjalnego klienta można bardzo precyzyjnie dostosować treści, którymi mógłby być on zainteresowany. Wykorzystanie w tym celu mediów społecznościowych jest  z pewnością dobrym pomysłem, ale czy wystarczającym?

Jednym z plusów takiego rozwiązania jest fakt, że można zareklamować się w mediach społecznościowych bez nakładów finansowych i to na pewno będzie atrakcyjna opcja dla firm z małym kapitałem przeznaczonym na marketing. Tworząc fanpage firmy lub wrzucając na tego typu portalach informacje o swoich usługach można oczywiście dotrzeć do określonego grona odbiorców. Nie ukrywajmy jednak, że bardziej skuteczne opcje reklamowania będą dostępne już odpłatnie.

Kolejnym pozytywem tego rodzaju reklam jest poczucie, które ma odbiorca, że dany produkt lub usługa jest mu polecana przez bliższych lub dalszych znajomych. Nie jest to, w odbiorze konsumenta reklama narzucona przez firmę, a jedynie informacja, którą lajkuje i share’uje określone grono znajomych, dzięki czemu można uzyskać efekt marketingu szeptanego. Szybki feedback to również pożądany przez reklamodawców aspekt korzystania z mediów społecznościowych. Po opublikowaniu lub wyemitowaniu przekazu reklamowego uzyskanie informacji zwrotnej na jego temat wymaga znacznie większych nakładów czasowych, organizacyjnych i finansowych. Korzystając z portali społecznościowych reakcja jest niemal natychmiastowa, a użytkownicy komentujący posty czy udostępnione materiały na bieżąco opiniują posunięcia marki.

social media

Portale społecznościowe pozwalają również na dość precyzyjny wybór grupy docelowej, do której firma chciałaby dotrzeć ze swoją ofertą. Będzie to już oczywiście opcja płatna, ale bardzo dokładna. Przypuśćmy, że chcielibyśmy zareklamować swoją cukiernię, w której dekorujemy torty weselne. Wystarczy, że nasza reklama zostanie wyświetlona użytkownikom, którzy polubili strony dotyczące wesel, sukien ślubnych itd. Trafne, szybkie i prawdopodobnie bardzo skuteczne. Wykorzystywanie mediów społecznościowych jako narzędzia marketingowego ma dość duży odczynnik skuteczności i trafia do bardzo szerokiego grona potencjalnych klientów.

Czy jednak taka forma reklamy wystarczy, aby wypromować swoją markę? W tym, jak i w wielu innych przypadkach, należy uwzględnić relatywizm tego zagadnienia. Pytanie zasadnicze brzmi: co jest promowane i do kogo ta informacja powinna dotrzeć? Mimo niezwykłej popularności portali społecznościowych trzeba założyć, że nie wszyscy ludzie z takich stron korzystają i mają założone na nich swoje konta. Dobrze byłoby uzupełnić strategię reklamową o inne rodzaje promocji, dostosowane do produktu i usługi, którą chce się sprzedać. Są firmy i marki, które poprzez swoją ekskluzywność wręcz nie powinny być promowane w taki sposób. Media społecznościowe mogą być świetnym rozwiązaniem dla niektórych firm i niekiedy przekazy reklamowe tam umieszczane będą w zupełności wystarczające, aby dotrzeć do konkretnych odbiorców. W dużej jednak mierze należy traktować ten rodzaj reklamy jako jeden z kanałów przekazywania informacji i śledzić na bieżąco skuteczność tego typu działań.

 

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.