Czy firmy przestrzegają etyki w biznesie?

Bywa, że przedsiębiorcy za swój najważniejszy cel obierają sobie wyłącznie finansowy sukces swojego interesu. Wtedy na dalszy plan schodzą inne czynniki, składające się na zarządzanie firmą. Bywa, ze nagina się zasady, w imię wzrostu zysków. Według niektórych ludzi cel czasami uświęca środki, ale nie jest to idealna zasada. Dobry przedsiębiorca, z mocną pozycją na rynku, wręcz nie może pozwolić sobie na nieczyste zagrania, które mogą ostatecznie godzić w jego wizerunek.

Etyka w biznesie zawsze była ważnym zagadnieniem, ale w ostatnich latach to pojęcie zyskało wręcz kluczowe znaczenie. Można stwierdzić, że przestrzeganie zasad moralnych przekłada się na wysoką pozycję firmy na rynku. Jak? Zacznijmy od podstaw, czyli od pracowników. Jeśli naszym podwładnym wpoimy zasady gry fair play i sami będziemy ich przestrzegać, zarządzanie firmą stanie się łatwiejsze, a zysk wynikający z kierowania się określonymi regułami będzie widoczny szybciej, niż nam się zdaje. Lojalni pracownicy, którzy przestrzegają tajemnic firmowych oraz szanują jej mienie są solidną podwaliną do budowania naszego biznesu.

Etyka w biznesie

Również całościowo, jako firma, warto prezentować postawę uczciwego i godnego zaufania przedsiębiorstwa. Nasi partnerzy, dostawcy i klienci docenią to bardzo szybko i chętniej zwiążą się z nami na dłużej. Wypłacanie wynagrodzeń na czas, dotrzymywanie danego słowa i przestrzeganie terminów realizacji to czynniki, które świadczą o klasie przedsiębiorcy. W czasach, kiedy opinie o naszym biznesie bardzo szybko mogą wypełnić internetowe fora i portale społecznościowe, warto zadbać o swój wizerunek również pod tym kątem.

Firmy z zagranicznym kapitałem, a przede wszystkim sieciowe korporacje, już od dawna dbają ze szczegółami o przestrzeganie ogólnych zasad etyki w biznesie. Jest to wymóg wprowadzony na każdym szczeblu ich działalności, ponieważ właściciele tych biznesów doskonale wiedzą, że nawet drobne potknięcie w jednym z oddziałów, może rzutować na obraz całej firmy. A jak jest w naszym kraju? Polskie warunki różnią się w pewnym stopniu od zachodnich standardów. Właściciele firm, działających na rynku od dawna, byli kształtowani przez obowiązujący niegdyś ustrój i warunki panujące w okresie transformacji. Wtedy moralne postępowanie nie zawsze się opłacało i, skrótowo mówiąc, kto nie kombinował, ten nie miał. Jednak, chcąc być konkurencyjnymi, polscy przedsiębiorcy, którzy nadal działają na podstawie swoich przyzwyczajeń, muszą wypracować nowy sposób kierowania swoimi biznesami. Solidność i uczciwość powinny być absolutną podstawą współpracy z kontrahentami.

Krajowa Izba Gospodarcza opublikowała nawet Kodeks Etyki Przedsiębiorców, czyli zbiór zasad i reguł, którymi powinni kierować się właściciele firm, zarządzając swoim biznesem. Kodeks określa sposób postępowania z klientami, inwestorami i pracownikami, ale też z konkurencją. Dokument podkreśla konieczność uczciwego podchodzenia do interesów, przejrzystej polityki wewnętrznej i zewnętrznej, nawołuje do zapewnienia stabilnego i bezpiecznego miejsca pracy, a także przestrzega przed uprawianiem nieuczciwej konkurencji i nieczystej gry. Bycie etycznym pracodawcą i partnerem biznesowym po prostu się opłaca!

 

  • 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

Produkt dnia

Klaskacz kibica "ręka"

Klaskacz kibica

Cena od: 0,34 €

Gifts and presents

Do poprawnego funkcjonowania ta strona wymaga Ciasteczek.